Nadmierne owłosienie

Nadmierne owłosienie to problem z którym obecnie boryka się wiele kobiet. Pamiętać jednak należy, że krępujące i uciążliwe zjawisko obfitego owłosienia, to nie tylko problem urody, ale wielokrotnie wyraz zaburzeń hormonalnych.

Pojęcie nadmiernego owłosienia łączy się z dwoma zjawiskami – hirsutyzmem i hipertrychozą.

Hirsutyzm u kobiet, to obecność dojrzałego owłosienia w typowo męskich obszarach: górna warga, broda, klatka piersiowa, ramiona i przedramiona oraz ręce, brzuch i podbrzusze plecy oraz kończyny dolne. Obecność męskiego zarostu jest najczęściej zaburzeniem hormonalnym spowodowanym nadmiarem męskich hormonów androgennych.

Hipertrychoza z kolei nie ma związku z zaburzeniami hormonalnymi, lecz jest wynikiem oddziaływania czynników genetycznych, przyjmowania niektórych leków, jak również spowodowana być może niektórymi chorobami – np. niedoczynnością tarczycy lub anoreksją.

Zaburzenie w zakresie owłosienia budzić może niepokój i zawsze winno być diagnozowane pod kątem zaburzeń hormonalnych niekiedy spowodowanych również przez choroby nowotworowe. Zwłaszcza towarzyszące inne objawy jak przyrost masy ciała, zmiana barwy głosu, łysienie, nieregularne miesiączki winno być powodem do przeprowadzenia pogłębionej diagnostyki.

Aktualne kanony piękna narzucające obraz gładkiego ciała bez zbędnego owłosienia, dotyczą nie tylko kobiet, ale również dużej grupy mężczyzn pragnących pozbyć się naturalnego dla płci owłosienia.

Większość pacjentów przed zgłoszeniem się do gabinetu medycyny estetycznej ucieka się do usuwania włosów różnymi metodami depilacji, takimi jak wyrywanie, golenie i woskowanie. Chociaż proste i niedrogie, metody te są tymczasowe i mają swoje własne skutki uboczne, takie jak dyskomfort fizyczny, blizny, zapalenie mieszków włosowych, podrażnienie skóry lub przebarwienia.

Do usuwania owłosienia stosowana jest między innymi elektroliza, czyli usuwanie owłosienia przez wprowadzenie pod skórę specjalistycznej elektrody poprzez którą przepuszcza się prąd stały, niszczący pojedyncze mieszki włosowe poszczególnych włosów. Elektropilacja jest jednak zabiegiem bolesnym, żmudnym i znacznie droższym od epilacji laserowej. Przy wielokrotnych zabiegach skuteczność wynosi od 15 do 50% trwałej utraty włosów. Jednak leczenie dużych obszarów, takich jak włosy na klatce piersiowej lub górnej części pleców za pomocą elektrolizy, jest trudne i może być czasochłonne.

Lasery zyskały dużą popularność w ciągu ostatnich dwóch dekad i pozwalają na trwałą redukcję owłosienia. Działają one na zasadzie selektywnej fototermolizy gdzie energia lasera działa na mieszki włosowe w fazie wzrostu włosa (anagen). Ponieważ włosy pokrywające nasze ciało pozostają w różnych fazach rozwoju, wymagane jest wielokrotne powtórzenie procedury, aby uzyskać znaczną (tj. 80%) redukcję owłosienia.